קניות יכולות להיות מתגמלות או מטריפות. אנחנו קונים דברים שאנחנו צריכים. אנחנו קונים דברים שאנחנו רוצים. ואנחנו קונים דברים שאנחנו לא צריכים ולא רוצים, לא תמיד יודעים למה. החיפוש אחר תשובה לשאלה הזו – למה? “הוביל אותי למסע גילוי עובדות בן שלוש שנים שבו התעמקתי בהיבטים התרבותיים, החברתיים והפסיכולוגיים של האופן שבו אמריקאים קונים. מה שמצאתי הוא שהלמה לא תמיד הגיוני. כן, יש משווקים חכמים שמספקים לנו אינסוף סיבות לקנות, אבל בסופו של יום, אף אחד לא שם אקדח לארנק שלנו. אז ההגנה הטובה ביותר שלנו מפני רכישות לא זהירות היא להיות מודעים למה שמשפיע עלינו. הנה 10 טיפים שיעזרו לך להיות מודע יותר עם הכסף שלך.
- אל תתנו לחנות לפתות אתכם.
קמעונאים פועלים לפי התיאוריה שהדרך המהירה ביותר לכרטיסי האשראי שלנו היא דרך החושים שלנו. הרמקולים ב-Abercrombie & Fitch מוציאים פעימות רועמות וכבדות בס כדי לגרום להורמונים בגיל ההתבגרות להתנדנד; בתי מלון וספא שורפים ניחוחות של רעננות מנטה; חנויות תכשיטים מכוונות נורות הלוגן בהספק גבוה לעבר שעונים וטבעות כדי להוציא עוד יותר ניצוץ. אטמוספירות אלה כביכול מפתות אותנו ולכן אנו מתעכבים זמן רב יותר ומוציאים יותר, אך הן לא ישפרו את ערך הסחורה. - אל תתנו לחנות לטרוף את “מחיר האסמכתה” שלכם.
המונח השיווקי הזה מתייחס למחיר שאתה מצפה לשלם עבור משהו (מכיוון שקנית את הפריט הזה כמה פעמים בעבר), והקמעונאים די מיומנים בהתעסקות עם זה. קחו, למשל, קופסת טונה. המחיר בראש שלך הוא כנראה בסביבות $2.25. אבל על ידי הקטנת גודל הפחית משש אונקיות לחמש, המוכרים מרוויחים יותר כסף, למרות שהמחיר נראה לך ללא שינוי. בטח, כשהילדים מייללים ואתם ממהרים, אתם לא הולכים ללמוד כל תנודת מחיר-משקל. אבל להיות מודע לקלקול הזה יכול לחסוך לך כסף מדי פעם. - קונה, הכר את עצמך.
יש פסיכולוגים שאומרים שרובנו מתחלקים לאחת משתי קטגוריות: ניטור עצמי נמוך לא עוסק יותר מדי במשוב חברתי ומבצע רכישות על סמך העדפתם למוצר, בעוד שניטורים עצמיים גבוהים קונים כדי להשתלב. באופן כללי, תוכל לבצע רכישות חכמות יותר אם תתמיד בטמפרמנט הקניות שלך. התעלם מהמחשבות הללו ולא מעט קניות לעולם לא יצליחו לצאת מהארון שלך. - היזהרו מהחינם.
תחשוב מהר: מוצעת לך בחירה בין שובר מתנה של $10 בחינם לבין שובר מתנה $20 תמורת $7. איזה היית לוקח? כשהכלכלן ההתנהגותי דן אריאלי בדק קונים בקניון בבוסטון, הם בחרו ברובם המוחלט בתעודת המתנה החינמית, למרות שפירוש הדבר היה להפסיד רווח של 13 דולר. קל ליפול בחינם! אבל תג מחיר של אפס יכול להיות יקר יותר ממה שהוא נראה. - בחרו בתבונה שותפי קניות.
להסתובב בחנויות עם חבורה של חברים יכולה להיות דרך נעימה לבלות שבת אחר הצהריים, אבל אל תשכחו איך אחרים יכולים להשפיע על החלטות הקנייה שלכם. תופעה זו מכונה לעתים קרובות “שיקול ברמת הקבוצה”, כלומר הקבוצה, לא אתה, קובעת את נורמות ההוצאות ומגדירה מה מקובל ומותר. אז אם הקונצנזוס קובע שזה הגיוני לשלם 600 דולר עבור זוג משאבות, אתה עלול פשוט למצוא את עצמך בעיר עם עקבים שצועקים (לפחות לך), “על מה חשבתי?”
אין תגובות
פרסם תגובה